Suplementacja w pigułce

Tyle opinii ilu producentów. Jaki produkt wybrać żeby przyniósł pożądany efekt, jak należy go stosować by wykorzystać maksimum jego możliwości oraz czy dany środek dla osiągnięcia mojego celu jest naprawdę niezbędny. Mowa oczywiście o suplementach diety. Pytania jakie stawiają sobie miłośnicy sportów nie są niczym nowym. Większość bywalców klubów fitness by osiągnąć szybszy efekt w dążeniu do wymarzonej sylwetki oraz pogoni za progresem sięga po suplementy diety. W artykule „Suplementacja w pigułce” zostały poruszone najczęstsze pytania zadawane przez osoby zaczynające swoja przygodę z suplementacją.

Czym różnią się od siebie suplementy w postaci kapsułki, tabletki i proszku?

Najczęstsze pytania dotyczące rozbieżności pomiędzy poszczególnymi formami produktu odnoszą się do kreatyny oraz aminokwasów. Czy jest jakaś różnica? Teoretycznie nie a praktycznie? Kapsułka nie jest niczym innym jak proszkiem zamkniętym w otoczce przez co czas jej rozpuszczenia może być nieznacznie wydłużony natomiast tabletka to ta sama sprasowana substancja, co za tym idzie – dłuższe trawienie. Jeżeli stawiamy na wygodę zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem dla nas będzie wybranie suplementu w kapsułce albo tabletce. Wiąże się to również z wyższą ceną gdzie różnice mogą sięgnąć nawet 40%. Parząc na efekt, nie ma różnicy. Patrząc na portfel, zdecydowanie stawiamy na proszek.

Jaką ilość wody użyjemy do zmieszania danego suplementu lub odżywki oraz jak długo od przygotowania powinno się go spożyć?

Jest to drugie nie mniej ważne pytanie z którym bardzo często możemy się spotkać. Poza walorami smakowymi ilość wody w odżywkach białkowych nie będzie miała większego znaczenia. Izolaty oraz hydrolizaty ze względu na ich słaby mniej wyrazisty smak mieszamy z mniejszą ilością wody natomiast w koncentratach oraz miksach białkowych śmiało możemy zalewać shakera. W zależności jaki smak preferujesz radze samemu ustalić odpowiednią dla siebie proporcje. Od przygotowania odżywkę białkową spożywamy do 60 min. Inaczej sprawa wygląda jeżeli stosujemy odżywki węglowodanowo-białkowe. Do prawidłowego wchłaniania się preparatu potrzebujemy większą ilości wody. Produkty tego typu zawierają dużo węglowodanów oraz wartości odżywczych. Na 100 g produktu użyjemy około 400 ml wody. Mniejsza ilość może spowodować tak zwaną zgagę. Od przygotowania odżywkę typu gainer spożywamy do 60 min. Przedtreningówki oraz aminokwasy na porcję 10 g mieszamy w 150 ml wody. Od przygotowania porcji aminokwasów czas na ich spożycie może sięgać nawet do 3 h. Inaczej sprawa wygląda w przypadku przedtrenigówek gdzie produkt powinien zostać spożyty tuż po przygotowaniu. Staki kreatynowe wymagają na porcję 10 g 200 ml wody i powinny zostać spożyte tuż po przyrządzeniu.

Osadzanie się aminokwasów na ściankach shakera.

Wraz z pojawieniem się aminokwasów w proszku na Polskim rynku narodził się nowy problem. Osadzanie się produktu na ściankach shakera jest zjawiskiem spowodowanym dużą zawartością leucyny w dobrej jakości aminokwasach oraz nieprawidłowym przyrządzaniu suplementu. Produkt należy delikatnie mieszać nie trzepać jak w przypadku odżywek białkowych. Gorzki posmak nie jest niczym nowym w produktach tego typu. Jak sobie z tym radzić? Istnieje bowiem metoda wsyp i popij. Polega ona na bezpośrednim wrzuceniu dawki do ust i popiciu odpowiednią ilością wody. W większości przypadkach to pomaga!

Ilu producentów tyle zaleceń stosowania.

Którego producenta słuchać, którą metodę wybrać żeby suplement został wykorzystany jak najlepiej? Przy wyborze produktów szczególna uwagę zwracamy na skład procentowy znajdujący się w tabelce na odwrocie opakowania. W większości przypadków jest ona niestety podawana na porcje a jak wiemy porcje mogą się od siebie różnic. O co w tym chodzi? Biorąc dla przykładu dwie odżywki białkowe gdzie w pierwszym przypadku producent podaje 25 g biała a w drugim 22 g logicznym wyborem będzie zakup pierwszego produktu. Zwróćmy jednak uwagę na wielkość porcji. W przypadku pierwszej 25 g będzie się tyczyć 40 g produktu w drugim zaś 22 g białka zostało zawarte w 29 g porcji. Wnioski nasuwają się same.

Kilka spraw technicznych odnośnie suplementów.

Bardzo często możemy spotkać się z negatywną opinią na temat suplementów. Wbrew pozorom w tego typu preparatach występuje mniej chemii niż w produktach które na co dzień znajdziemy na półkach sklepowych. Suplementy nie posiadają żadnych konserwantów. Jak wiemy większość suplementów występuje w postaci proszków, są to produkty suche, nieposiadające żadnej wilgoci stąd też niema konieczności dodawania żadnych substancji wspomagających. Jak to jest z datami przydatności, można spożywać po terminie? Wiemy że data ważności wyznacza „maksymalny” okras w jakim dany produkt powinien zostać spożyty. Jest to termin z bardzo dużym marginesem dlatego możemy bezpiecznie stosować po upływie ważności. Należy jednak pamiętać o prawidłowym przechowywaniu produktów. Nie mamy bowiem pewności czy suplement będzie zdatny do spożycia nawet w terminie ważności jeżeli był trzymany w zbyt wysokiej temperaturze gdzie mógł ulec przegrzaniu czy niskiej, przemrożeniu. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na wilgoć która powoduje zbrylanie się suplementów. Problem ten najlepiej zaobserwujemy na produktach przedtreningowych czy kreatynie które maja tendencje do ściągania wilgoci z otoczenia. Suplementy przechowujemy w temperaturze pokojowej szczelnie zamykając opakowanie.

Pamiętajcie, suplementy i odżywki mają Wam pomóc w osiągnięciu wymarzonej sylwetki lecz nie zrobią za Was całej roboty. Kluczem do sukcesu jest dobrze zbilansowana dieta, trening oraz regeneracja.

Autor: Dariusz Samek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X